Hvorfor meditere

Hvorfor meditere?

Det giver dig mulighed for at komme i kontakt med dig selv, dine tanker og følelser. Første skridt er, at betragte det vi indeholder, for dernæst at skabe forståelser og forbindelser mellem tanker og følelser og reaktioner i vores sind og krop. Fordi forståelse ganske enkelt  skaber ro i krop og sind.

At meditere betyder, at se sit eget hjerte, og det kan alle mennesker gøre uanset religion og verdensanskuelse. Før vi kan se os selv klart, er vi nødt til at erkende de slør der ligger foran hjertet, hvor vi har forvrænget vores virkelighedsbillede gennem eks. vrede, sår og ar på sjælen, frygt eller hvad vi nu har med os i bagagen. Dette er naturligt for os alle. Freden findes i dit hjerte, hjertet kan guide os, når vi lærer at stole på det vi mærker, fremfor det vi konkluderer via sindet. Der findes en dybere sandhed og fred som åbenbares, når vi tør lytte lidt dybere ind,- ind forbi støjen af tanker.

Min egen erfaring og rejse har lært mig, at vi allerede har alle svarerne indeni. Indeni er vi forbundet til naturen og alt levende. Vi er ikke vores tanker og følelser, men de fortæller noget om os og vores historie, det liv vi har levet. Men ikke den fulde historie, vi er alle både lys og mørke, og det er vores eget valg hvad vi vil fodre og give opmærksomhed til indeni. Måske du ikke ved endnu, at du har et valg. Du træffer det konstant bevidst og ubevidst.

Mindfulness er en af de mange nøgler vi kan bruge til at komme dybere i vores egen søgen efter hvem og hvad vi er.

Knowing yourself is the beginning of all wisdom

Som det er nu for mange, er vores sind præget af bekymringer. En stor del af tiden går med smertelige tanker, plaget af ængstelse eller vrede, eller vi slikker de sår, som er påført af andre via hårde ord. Vi ønsker, at kunne styre vores følelser og at beherske vores sind i en sådan grad, at vi kunne blive fri for disse uroskabende tanker og følelser. Vi kan ikke styre vores tanker. Vi tænker 80.000 tanker om dagen, og 75% af disse er automattanker og gentagelser. Vi kan lære at slippe taget i denne kontrol og derved opleve frihed. Når vi holder fast, skaber vi mere af det ikke vil have. Det er paradoksalt, vi gør det omvendte af det vi ønsker. Begynd i dag at stoppe op.

Her er nogle små dagligdagsrutiner hvor du har mulighed for, at træne dit dybere nærvær til dig selv. Øv dig selv i ikke at dømme, men bare at betragte, uden at lade dig føre med af indre dialoger. Brug dine sansninger og dit nærvær og se, om du kan bringe din tilstedeværelse mere i nuet, i stedet for hvor du er på vej hen, eller hvor du kom fra.

Start altid med et par dybe vejrtrækninger og beslut dig for at stoppe op.

  • Betragt himlen og fuglene der flyver let og lader sig føre af vinden
  • Sæt dig ned og mærk vinden omkring dig, i dit hår, på din kind, mærk om det vækker følelser i dig
  • Når du bader, mærk vandet på din krop som den rensende kilde vand er, både rensende udvendig, og indvendig, lad dig rense i krop og sind af vandet
  • Børst tænder opmærksomt, prøv at børste langsomt
  • prøv at gå en tur langsommere end du plejer, betragt naturen omkring dig
  • stop op på dine løbtur, tag en dyb indånding ned i maven, har kroppen også lyst til det
  • Lyt lidt dybere, når du taler med en god ven, lytter du? Eller er du i gang med din egen historie, prøv kun at give gode råd når du bliver spurgt
  • Sæt dig på en sten eller bænk ved vandet, og se en solnedgang
  • Ophold dig mere i naturen, der er ikke noget så healende som skoven og vandet

God fornøjelse, husk det virker kun hvis du gør det:-)